Bortekamp mot Ljan

Kamprapport fra damelaget 2019: Bortekamp mot Ljan 25.mai:

Årets første lagkamp for vårt unge damelag. Dagens lag besto av :

1. Filippa (17)

2. Helene (14)

3. Kaja (17)

4. Constance (18)

Fredrikstads damelag: Kaja (17), Helene (14), Constance (18) og Filippa (17) fra venstre mot høyre

Double: 1.Filippa/Helene og 2.Kaja/Constance.

Vi begynte double-kampene kl.12 med sol og godt vær over Ljan. Det ble to meget spennende kamper på Ljans to grusbaner. I 1. double går Filippa og Helene rett i strupen på Ljan-spillerne, og spiller flott tennis. De tar ledelsen 3-0, og alt ser ut til å gå lett for dem. Så mister de litt fokus og slipper Ljan inn i kampen. 1. sett ender opp med 6-4 til Ljan.

Bedre går det ikke i 2. double, hvor Kaja og Constance taper 1. sett med 6-1. Men, så skjer det noe i denne kampen. Kaja og Constance har ikke gitt opp, men fighter seg opp i 5-2 ledelse i 2.sett, og ser ut til å sikre seg dette, og dermed få spille et avgjørende super tie-break. Dessverre går det ikke slik, og Ljan vinner 2.sett 7-5. Likevel moro å se at våre to kjempet og var fullt ut på høyde med de mer erfarne Ljan-spillerne.

Hva skjer i 1.double?

Jo, i 2.sett går igjen Filippa og Helene opp i ledelsen med 3-0, og igjen mister de litt fokus og ser ut til å slippe Ljan inn i kampen. Det blir en skikkelig fight inn til målstreken, og våre to greier å ta 2.settet 7-5. Mange gode og lange ballvekslinger, og moro for tilskuerne som hadde møtt opp. I det påfølgende super tie-breaket fortsetter det jevne spillet. Ljan får match-ball, men vi avverger, og vinner 11-9.

Dermed står det 1-1 før single-kampene.

Mens Filippa/Helene kjemper jevnt med sine motstandere i 2.sett, har Kaja og Constance påbegynt sine single-kamper. Ljan har fått opp 4 nye spillere til singlekampene (ja, de brukte hele 8 spillere totalt). Deres to single-kamper går på hard-court, som er meget uvant for våre jenter. Disse kampene ender opp med en seier (Constance) og et tap (Kaja).

Filippa og Helene får spille sine kamper på grus. Filippa rekker å feie sin motstander under teppet i 1.sett, og Helene kjemper seg til vinst i sitt 1.sett, men så setter regnbygene inn. Kampene avbrytes, og Ljan-spillerne er reddet av gong-gong’en. Da det igjen blir opphold og kampene settes i gang igjen, ser det ut som om våre to spillere har mistet fokuset og intensiteten.

Filippa greier likevel å dra i lang seieren med 6-3 i 2.sett, mens Helene taper sitt 2.sett. Så blir det et lang og forrykende 3.sett i Helenes kamp. Jevnt spill, mange lange og underholdende ballvekslinger, og to spillere som ikke vil gi seg. Det ender med Ljan seier 7-5, og dermed står det fortsatt uavgjort 3-3 når alle obligatoriske kamper er spilt.

Vi er sikret 1 poeng, men det skal kåres en vinner som skal stikke av med 1 poeng ekstra. Sudden death, eller super tie-break i double skal avgjøre. Her taper Filippa/Helene 6-10. Da var klokka nesten fem på ettermiddagen.

Men, vi er fornøyde med jentene våre. Mye godt spill, masse godt humør, og meget skryt fra motstanderne våre. Vi ga alt, tapte noe, vant noe, og kom ut av denne debuten med hodet høyt hevet – alle sammen.

Kjempeflott lag, med gode, ivrige jenter som bare gleder seg til neste kamp.